30 Lip 3 komentarze Magdalena Czopik Inne

Lekcja 3 Pozycje
“Na morzach i oceanach pozycje, w której ktoś się znajduje podaje się na różne sposoby. Ogólna zasada to, że pierwszą podaje się szerokość Lat (latitude) a druga długość geograficzna Lon (longitude). Podaje trzy różne sposoby zapisu pozycji z 26 lipca:
1. N 47st 26’12″W 30st 7’24”
2. N 47.436667 W 30.12000
3. N 47st 26.2000 W 30 st 7.4000
Sposób pierwszy: klasyczny: stopnie, minuty, sekundy.
Sposób drugi: stopnie i dziesiąte części stopnia.
Sposób trzeci: stopnie, minuty i dziesiąte części minut.
Sposób trzeci pozycji wyświetlany jest na bardzo ważnym przyrządzie w kajaku.
To transponder AIS klasy B MA-500TR. Obecnie wszystkie statki na oceanach mają transpondery klasy A. Podają one więcej informacji niż mój klasy B. Mój ma zasięg 24mm. Statek wpływający w ten rejon jest widoczny na moim ekranie. Mogę, zmieniając kolejno 6 ekranów, dowiedzieć się wielu interesujących danych o statku. Bardzo ważny jest tu alarm kolizyjny. Ja mam ustawiony na 2nm i 20 minut – czas do kolizji. Alarm dźwiękowy: tirli, tirli, tirli o wysokiej częstotliwości nawet mnie zbudzi.
Moi drodzy, z uwagi na późniejsze uruchomienie kursu i bieżącą u mnie sytuację, muszę zmienić kolejność zagadnień. Na następnym wykładzie będzie praca na mapach. Omówię moją obecną pozycję, trasę.
Proszę zaopatrzyć się w mapy (z internetu): Pilot chart of the North Atlanitc Ocean lipiec, sierpień, wrzesień.

Lekcja 4 Mapy pilotowe

Mapy te z podziałem na każdy miesiąc roku zawierają wiele bardzo ważnych danych. Zbierane one były przez wiele lat i jako uśrednione przedstawione są na mapach. Omówię dokładniej różne elementy. Planując przepłynięcie Atlantyku w trzech etapach studiowałem te mapy dokładnie.
Etap 1 Afryka- Ameryka Południowa
Etap 2 Europa- Ameryka Północna
Etap 3 Ameryka Północna- Europa
Wszystkie mapy miały podobne założenie: przepłynąć Atlantyk z kontynentu na kontynent kajakiem. Dwa etapy za mną. Trzeci w trakcie. Jak wiele różnych elementów musiałem brać pod uwagę widać na mapach. Jeszcze w Polsce mówiłem, że chce przepłynąć Atlantyk z Ameryki Północnej do Europy. Najczęściej mówiłem, że do stolicy Portugalii Lizbony, chociaż teraz moim faworytem jest Cherbourg we Francji. Mówiłem też, że ostateczny wybór trasy dokonam na środku Atlantyku jeśli tam dopłynę, bo zadanie było bardzo trudne.
9 lipca dokonałem wyboru dalszej części trasy i miejsca docelowego. Chciałem tego wyboru dokonać z Wami, ale niestety z różnych przyczyn ode mnie niezależnych nie zostało to umieszczone publicznie i Wam przekazane. Z tego też powodu połowę trasy przepływałem w samotności psychicznej. Środek Atlantyku pokonałem 17 lipca o godzinie 07:07 UTC czyli 09:07 czasu polskiego w ciężkich warunkach wiatru ponad 20 węzłów. Była to pozycja N 44st38’54” W 37st0’0”. I ten południk W 37st to połowa mojej trasy. Startowałem z kontynentu Ameryki Północnej 2017.05.16 12:47 (czas polski) w USA 06:47.
Miejsce startu: USA, stan New Jersey, miejscowość Barnegat Light. Start południk N 74 (około).
Moi Drodzy! Wyznaczamy długość trasy między południkami. Podałem południki startu i połowy trasy. Teraz zadanie: mając powyższe dane proszę podać południk końca trasy, państwo, prowincję i miasto docelowe. Do pierwszych osób z prawidłowymi odpowiedziami wyślę gratulacje imienne z Atlantyku. Te informacje były moją tajemnicą. Magdalena Czopik, która jest moim menadżerem też tego nie zna – będzie szukać jak wszyscy. Chyba się wkurzy troszeczkę .
A teraz przede mną groźny sztorm. Mam nadzieję, że przeżyję i poprowadzę dalej kurs. Wyjaśnię wybór takiej trasy.


Z oceanicznymi pozdrowieniami Olek